İngilizce Başlangıc
LESSON 1
HELLO! GOOD BYE
B- HÂL, HATIR SORMA
How are you? | /haw ar yu/ | : | Nasılsınız? |
Fine, thanks and you? | /fayn tenks end yu/ | : | İyiyim, teşekkürler, ya siz? |
I am fine, thank you. | /ay em fayn tenk yu/ | : | İyiyim, teşekkür ederim. |
C- VEDALAŞMA
Good bye | /gıd bay/ | : | Hoşcakal (Güle, güle) |
Bye | /bay/ | : | Hoşcakal (Güle, güle) |
See you later | /si yu leytı/ | : | Sonra görüşürüz |
|
|
||||||||
|
|
EXPRESSIONS
Hello! How are you /Helo! haw ar yu/: Merhaba! Nasılsın(ız)? |
Fine, thanks. And you /fayn tenks end yu/: İyiyim teşekkürler ya sen? |
I am fine /Ay em fayn/: İyiyim |
Thank you /Tenk you/ : Teşekkür ederim |
Pleased to meet you /plizd tı mit yu/: Tanıştığıma memnun oldum |
Nice to meet you, too / Nays tı mit yu/: Ben de tanıştığıma memnun oldum |
How do you do. /Haw dı yu dı/ : Tanıştığıma memnun oldum. |
See you later/si yu leytı/: Sonra görüşürüz |
EXERCISES
1- It's 8.00. Good ......... . 2- It's 20.00. Good ......... . 3- It's 15.00. Good ......... . 4- It's 23.00. Good ......... . 5- A: Hello! How are you? B: ............. . 6- A: Good bye B: ......... . 7- A: Nice to meet you. B: ............. . |
Answers
1.morning
2.evening
3.afternoon
4.night
5.Fine thanks, and you?
6.Bye
7.Nice to meet you, too
POEMS
Goodbye, Hello Poem Written by Jackson Goodbye, bad people, Hello, good people. Goodbye, bad things, Hello, good things. Goodbye, dead soldiers, Hello, freedom. Goodbye, evil soldiers, Hello, heroes. Goodbye, destruction, Hello, renovation. Goodbye, grandparents, Hello, grandchildren. Goodbye enemies, Hello, savior. Goodbye, war, Hello, peace |
LESSON 2
PERSONAL PRONOUNS
A- Subject Pronouns I, You, He, She, It, We, You, They B- Adjective Pronouns My, your, his, her, its, our, your, their C- Object Pronouns Me, you, him, her, it, us, you, them |
Özne, sıfat ve nesne zamirleri aşağıdaki gibidir
A- Subject Pronouns
I /ay/: ben |
You /yu/: sen |
He /hi/: o (erkek) |
She /şi/ : o (bayan) |
It /it/: o (hayvan, eşya) |
We /wi/: biz |
You /yu/ : siz |
They /dey/: onlar |
B- Adjective Pronouns
My /may/: benim |
Your /yur/: senin |
His /hiz/: onun (erkek) |
Her /hör/ : onun (bayan) |
Its /its/: onun (hayvan, eşya) |
Our /avr/: bizim |
Your /yur/ : sizin |
Their /deir/: onların |
C- Subject Pronouns
Me /mi/: bana, beni |
You /yu/: seni, sana |
Him /him/: onu, ona (erkek) |
Her /hör/ : onu, ona (bayan) |
It /it/: onu, ona (hayvan, eşya) |
Us /as/: bizi, bize |
You /yu/ : sizi, size |
Them /dem/: onları, onlara |
LESSON 3
VERB "TO BE"
BE = am, is, are BE fiilinin kullanımı: SUBJECT + BE + ADJECTIVE SUBJECT + BE + NOUN SUBJECT + BE + ADJECTIVE + NOUN SUBJECT + BE + PLACE (PREPOSITIONAL PHRASE) |
İngilizce'de BE fiili öznelerden sonra AM, IS, ARE olarak kullanılır.
Kısaca şöyle diyebiliriz:
Be = am, is, are / bi = em, iz, ar /
Tabloyu inceleyiniz:
I am |
He is |
She is |
It is |
We are |
You are |
They are |
'Be' fiilini sıfatlarla, isimlerle ve edatlarla kullanırız. Temel kullanım aşığaki gibidir.
Örnekler:
1- SUBJECT + BE + ADJECTIVE
I am young. (Ben gencim.)
We are tired. (Biz yorgunuz.)
They are very expensive. (Onlar çok pahalı.)
2- SUBJECT + BE + NOUN
He is an engineer. (O bir mühendis.)
They are architects. (Onlar mimar.)
I am not a student. I am a teacher. (Ben öğrenci değilim. Öğretmenim.)
3- SUBJECT + BE + ADJECTIVE + NOUN
She is a young girl. (O genç bir kız.)
You are an old man. (Sen yaşlı bir adamsın.)
They are hardworking students. (Onlar çalışkan öğrenci.)
4- SUBJECT + BE + PLACE (PREPOSITIONAL PHRASE)
They are in the company now. (Onlar şu anda şirketteler.)
The doctors aren't in the hospital. (Doktorlar hastanede değil.)
He is at the party. (O partide.)
The difference is in color. (Fark renktedir.)
ADJECTIVES
big /big/: büyük |
small /smol/: küçük |
old/old/: (eşyalar için) eski, (canlılar için) yaşlı |
new /nyu/ : yeni |
young /yang/: genç |
cheap/çiip/: ucuz |
expensive /ekspensiv/ : pahalı |
tired/tayrd/: yorgun |
SUBJECT + BE + ADJECTIVE Their house is big. (Onların evi büyük) She is very young. (O çok genç.) Your book is new. (Senin kitabın yeni.) My book is old. (Benim kitabım eski.) His father is old. (Onun babası yaşlı.) Books are very expensive. (Kitaplar çok pahalı.) Bread is cheap. (Ekmek ucuz.) |
NOUNS
student /styudınt/: öğrenci |
teacher/tiçır/: öğretmen |
school /skuul/ : okul |
engineer /enciniyr/: mühendis |
soldier /solcır/ : asker |
friend/frend/: arkadaş, dost |
table/teybl/: masa |
John /con/: John |
SUBJECT + BE + NOUN
(Subject + be + noun yapısını kullanırken
SUBJECT şahıs ise NOUN genelde mesleklerdir.)
I am Mehmet. (Ben Mehmet(im).)
She is a student.. (O bir öğrenci(dir).)
You are a doctor. (Siz bir doktorsunuz.)
They are soldiers. (Onlar asker.)
His father is a teacher. (Onun babası bir öğretmen.)
Books are friends. (Kitaplar dosttur.)
ADJECTIVES + NOUN
big house /big haus/: büyük ev |
small radio /smol redyo/: küçük radyo |
old man/old men/: yaşlı adam |
new car/nyu kar/ : yeni araba |
young girl /yang görl/: genç kız |
cheap hotel/çiip hotel/: ucuz otel |
expensive computer/ekspensiv kompyutır/ : pahalı bilgisayar |
tired worker/tayrd workır/: yorgun işci |
easy question/iizi kvesçıns /: kolay soru |
difficult job/difikılt cab/: zor meslek |
SUBJECT + BE + ADJECTIVE + NOUN
It is a big house. (O büyük bir ev.)
She is a young girl. (O genç bir kız.)
They are easy questions. (Onlar kolay sorulardır.)
He is a new friend. (O yeni bir arkadaş.)
It is an old book. (O eski bir kitap.)
He is a good teacher. (O iyi bir öğretmen.)
They are expensive cars (onlar pahalı arabalardır.)
It is a cheap hotel. (O ucuz bir otel.)
PREPOSITION / EDATLAR
in/in/: içinde |
on/on/: üstünde |
under /andır/ : altında |
near /solcır/ : asker |
behind /bihaynd/: arkasında |
in front of/in front ov/: önünde |
about/ıbaut/: hakkında |
SUBJECT + BE + PREPOSITONAL PHRASE I am in the school. (Ben okuldayım.) The book is about English. (Kitap İngilizce hakkında.) We are near the road. (Biz yol kenarındayız.) The cat is under the table. (Kedi masanın altında.) The garden is in front of the house. (Bahçe evin önünde.) She is behind the tree. (O ağacın arkasında.) |
POSITIVE, NEGATIVE AND QUESTION CHARTS
Positive
I | am | a student |
He She It |
is | in the school. |
We You They |
are | happy. |
Negative
I | am not (I'm not) | tired. |
He She It |
is not (isn't) | at home. |
We You They |
are not (aren't) | in the hospital. |
Questions
Am | I | late? |
is | he she it |
sad? |
are | we you they |
at home? |
What is your name?
Are you Mr. Brown?
Bu dersimizde isim sorma ile ilgili yapıları inceleyeceğiz; İSİM SORMA VE SÖYLEME What is your name? : My name is Mehmet. Are you Emine? Yes, I am (No, I am not.) Is your name Mehmet? Yes, it is. (No, it isn't) |
What is your name? |
/wat iz yor neym/ | : | İsmin(iz) nedir? | |
My name is Mehmet. | /may neym iz Mehmet./ | : | Benim adım Mehmet |
I am Mehmet. | /ay em Mehmet./ | : | Ben Mehmet. |
Is your name Ahmet? | /iz yur neym Ahmet?/ | : | İsmin(iz) Ahmet mi? |
Yes, it is. (No, it isn't) | /yes it iz/ /no, it iznt/ | : | Evet öyle, (Hayır öyle değil) |
Are you Ahmet? | /ar yu Ahmet/ | : | Sen(Siz) Ahmet misin(iz)? |
Yes, I am (No, I am not) | /yes ay em/ /no ay emnat/ | : | Evet, benim. (Hayır, ben değilim. |
A- İsmi doğrudan sorabiliriz. Örnekleri inceleyiniz; What is your name? My name is Ahmet. What is her name? Her name is Emine. What is his name? His name is John. What is its name? Its name is Pamuk. B- Kişinin o kişi olup olmadığından emin değilsek, emin olmak için aşağıdaki yapıyı kullanırız; Are you Ahmet? Yes, I am. (No, I am not) Is she Emine? Yes, she is. (No, she isn't) Is he John? Yes, he is. (No, he isn't) Is it Pamuk? Yes, it is. (No, it isn't) C- Kişinin ismi hakkında tereddüt ediyorsak, aşağıdaki yapıyı kullanırız. Cevapta kullanılan IT dikkat ediniz Name kelimesini temsil eder. Örnekleri inceleyiniz; Is your name Ahmet? Yes, it is. (No, it isn't.) Is her name Emine? Yes, it is. (No, it isn't.) Is his name John? Yes, it is. (No, it isn't.) Is its name Pamuk? Yes, it is. (No, it isn't.) |
What is your name?
Are you Mr. Brown?
Bu dersimizde nereli olduğu sorma ve söyleme ile ilgili yapıları inceleyeceğiz; NERELİ OLDUĞUNU SORMA VE SÖYLEME Where are you from? I am from Ankara. Are you from Istanbul? Yes, I am (No, I am not.) Is he from Izmir? Yes, he is. (No, he isn't) |
Where are you from? |
/wer ar yu from/ | : | Nerelisiniz? | |
I am from Turkiye. | /ay em from .../ | : | Türkiye'liyim |
Are you from Istanbul?. | /ar yu from ..../ | : | İstanbul'lu musunuz? |
Yes, I am (No, I am not) | /yes ay em/ /no ay emnat/ | : | Evet, öyleyim. (Hayır, değilim. |
Is he from Ankara? | /iz hi from .../ | : | O Ankara'lı mı? |
Yes, he is. (No, he isn't) | /yes hi iz/ /no, hi iznt/ | : | Evet öyle, (Hayır öyle değil) |
a) Kişilerin nereli olduğunu sormak için aşağıdaki yapıyı kullanırız. Örnekleri inceleyiniz; Where are you from? I am from Istanbul. Where is he from? He is from Izmir. Where is she from? She is from Ankara. Where are they from? They are from England. b) Kişilerin nereli olduğu hakkında bilgimiz varsa ancak emin değilsek emin olmak için aşağıdaki yapıyı kullanırız; Are you from Istanbul? Yes, I am. (No, I am not) Is she from Ankara? Yes, she is. (No, she isn't) Is he from London? Yes, he is. (No, he isn't) Are they from Izmir? Yes, they are. (No, they aren't) |
THE ALPHABET
Bu dersimizde İngiliz Alfabesini inceleyeceğiz; There are 26 letters in English Alphabet. İngiliz Alfabesinde 26 harf vardır. A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z |
5 VOWELS
|
|
CAN YOU SPELL THAT?
İngilizce'de kelimelerin okunuşları ile yazılışları farklı olduğundan kişiler işittikleri kelimeleri yazarken hata yapmamak için kelimeyi harf harf kodlamak isteyebilirler.
A: Could you spell that please? (Lütfen onu kodlayabilir misiniz?)
B: D-I-C-T-I-O-N-A-R-Y
A: How do you spell it? (Onu nasıl kodlarsınız?)
B: B-E-D-A-V-A-I-N-G-I-L-I-Z-C-E
THERE IS - THERE ARE
1. There is ve There are ile gördüklerimizi ve sahip olduklarımızı anlatırız. 2. There is ile tekil ve sayılamayan isimleri anlatırız, There are ile çoğul isimleri anlatırız. There is a cat in the garden. There are cars in the street. 3. Soru yapmak için Is there/ are there �.? yapısını kullanırız. Olumsuz yaparken There isn't/ There aren't..... yapısını kullanırız. Is there a stereo in your room? Are there computers in your school? There isn't sugar in my tea. There aren't spoons and forks in the kitchen. |
THERE IS - THERE ARE (Vardır)
There is a car in the street. (Caddede bir otomobil var.)
There isn't any sugar in the tea. (Çayda hiç şeker yok.)
There aren't any students in the classroom. (Sınıfta hiçbir öğrenci yok.)
Is there any salt in the soup? (Çorbada hiç tuz var mı?)
Yes, there is. (Evet, var)
Are there any flowers in the garden? (Bahçede hiç çiçek var mı?)
No, there aren't. (Hayır, yok)
EXERCISES
1- ����� a lot of books in the library. 2- ����� any jackets on sale? 3-���� some money in my wallet. 4- �����any cars on the street. 5- ����� any socks in your bedroom? Yes, ������. |
Answers
1.There are
2.Are there
3.There is
4.There arent
5.Are there - there arent
SOME - ANY
Some: biraz, birkaç Any: hiç Some ve Any hem sayılabilen çoğul isimlerle hem de sayılamayan isimlerle kullanılırlar. Some olumlu cümlelerde, any ise olumsuz ve soru cümlelerinde kullanılır. |
SOME ve ANY KULLANIMI
1. Some ve any çoğul isimlerle ve sayılamayan isimlerle kullanılır. There are some students in the classroom. There is some sugar in the coffee. I have got some books in the bag. He has got some tea in his cup. There aren't any students in the classroom. There isn't any sugar in the coffee. 2. SOME olumlu cümlelerde kullanılır. ANY olumsuz ve soru cümlelerinde kullanılır. (+) There are some cars in the street. (-) There aren't any cars in the street? (?) Are there any cars in the street? (+) I have got some sugar in my tea. (-) I haven't got any sugar in my tea. (?) Have you got any sugar in your tea? |
EXERCISES
Put SOME or ANY in the blanks.
1- I don't have .......... books in my bag. 2- Have you got ����.. friends in the school? 3- Do you need ............. shoes? 4- There are ............. glasses in the cupboard. 5- There aren't ........... sugar in the tea. 6- Are there �����cars in the street? 7- There are ������ flowers in the garden. 8- There is ������ salt in the soup. |
Answers
1.any
2.any
3.any
4.some
5.any
6.any
7.some
8.some
COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS
SAYILABİLEN VE SAYILAMAYAN İSİMLER
İngilizcede bazı isimler sayılmazlar.
Bunlar sıvı ve toz halindeki maddeler ve bazı soyut isimlerdir.
COUNT NOUNS | UNCOUNT NOUNS |
Apple Pen Class Problem Book Family Student dollar orange |
Tea coffee Sugar salt information Money Cheese Cake ice cream homework |
AÇIKLAMALAR
1. Sayılabilen tekil isimlerin önüne "a, an" gelebilir ve çoğul yapılabilir. A cat - - cats A problem - - problems An orange - - oranges An umbrella - - umbrellas 2. Sayılamayan isimlerin önüne "a, an" getirilmez ve çoğul yapılmaz. Bu isimler yalın halde kullanılır. Özne olarak kullanıldıklarında, sayılamayan bu isimlerden sonra fiiller tekil gibi işlem görür. I don't have sugar in my tea. There is some Money in my pocket. I like eating ice-cream. Would you like to have a piece of cake. 3. Sayılabilen çoğul isimlerle ve sayılamayan isimlerle SOME ve ANY kullanılabilir. Do you need any sugar? No, I don't. I have got some sugar. Are there any students in the classroom? Yes, there are. There are some students in the classroom. |
EXERCISES
Boşluklara a, an, some , any , x(boşluk) ekleyiniz.
1- I have ��� big problem. 2- . I need to do ����� homework. 3- Do you need ����. Help? 4- I want to go to ����� party at Tom's house today. 5- I'd like �����.help. 6-. I'd like ������. Coffee. 7- I'd like ������. Cup of tea. 8- Do you want ����.. cheese? 9- I want to have ��� piece of pizza. 10- I'd like to eat ���� apple. 11- I need ���. information. 12- There aren't ���.. students in the classroom. |
1. a
2. x (some)
3. x (any)
4. a
5. some
6. some
7. a
8. any
9. a
10.an
11. x (some)
12. any
POSSESSIVE 'S'
(Sahiplik ifade eden 'S')
|
AÇIKLAMALAR
1- Sahiplik ifade eden ('S) tekil isimler ile kullanılır. Tom's bag John's car Mary's purse 2- Çoğul isimlere sadece (') eklenir. My brothers' bags His parents' car Teachers' Room 3- Eğer çoğul isim düzensiz ise yani sonu -s ile bitmiyorsa o zaman ('S) kullanılır. Children's toys Men's clothes 3- İki sahiplik ifade eden isim kullanılıyorsa, ('S) ikinci isme eklenir. Mr and Mrs Brown's children Tom and John's books Lucy and Mary's bags |
EXERCISES
Boşluklara a, an, some , any , x(boşluk) ekleyiniz.
1- My brother can play the guitar. This is ������. Guitar. 2- Osman has got a computer. This is ���� computer. 3- Students have got books. They are ������ books. 4- Who are these children? They are �����. Children. |
Answers
1.c
2.b
3.c
4.a
Alıntıdır:esmus.blogcu.com Teşekkürler...
A- SELAMLAŞMA Hello Hi Good morning Good afternoon Good evening Good night B- HÂL, HATIR SORMA How are you? Fine thanks. And you? I am fine. Thank you. C- VEDALAŞMA Good bye Bye See you later |
A- SELAMLAŞMA
Hello (English) | /helo/ | : | Merhaba |
Hi (American) | /hay/ | : | Merhaba |
Good Morning | /gıd mornin/ | : | Günaydın |
Good Afternoon | /gıd eftırnun/ | : | Tünaydın |
Good Evening | /gıd ivnin/ | : | İyi akşamlar |
Good Night | /gıd nayt/ | : | İyi geceler |